torsdag den 8. maj 2014

Hula Hoop Fitness - Om mit koncept til højeffektiv og sjov træning med vægtede hula hop-ringe!

I hvert femte danske hjem med voksne damer står der efterhånden en vægtet fitness hula hop-ring. Kulørt, gummibelagt og bølget på indersiden. De fleste bruger den kun til snur' rundt om maven eller gør forsøg på det.
   Men ringene kan imidlertid benyttes til en lang række øvelser uden for taljen også! Øvelser til træning af hele kroppen. Med mere end 10 års erfaring inden for hula hop-feltet, har jeg gennem længere tid, udviklet Hula Hoop Fitness-konceptet, som idag bla. kører som faste hold i Fresh Fitness-kæden, på Amager og Vesterbro i København og som workshops i hele landet.

Foto: Kirstine Ploug


     Til Hula Hoop Fitness benyttes ringen bla. til styrke og toning af armene. Pga. vægten giver det god mening at foretage en masse løft, fra forskellige vinkler, til dansetrin. Selvom vægtklasser på 1,2 kg til 2,2 kg ikke lyder af meget, så kan de mange løft, i de rigtige vinkler mærkes på enhver. Bonus er, at man som kvinde undgår at få store pumpede, - men i stedet stærke, slanke, markerede arme, - der ikke 'blafrer' ved bevægelse. De fleste kvinder glemmer som oftest at træne deres arme, i kampen mod kiloene på maven.
    Under en Hula Hoop Fitness-time fokuserer jeg også på at træne stærke ben og bag. Hertil benyttes ringen bla. som balletbarre og som løftet balanceredskab til styrkende benløft. Desuden benyttes ringen, lagt på gulvet til konditionstræning, med en masse forskelligartede hop ud og ind.
    Selvfølgelig benyttes ringen også rundt om maven en stor del af tiden. Til forskellige trin og med brug af armene. For mig handler det meget om at få mine holddeltagere til at 'koble hjernen fra' og løsne op i kroppen. Først da, bliver det nemmere at lære at hula hoppe. Alle kan nemlig lære at få den til at køre, så længe den kropslige diameter er under halv størrelse af ringens. Ellers vil jeg anbefale lidt kostomlægning noget tid før træningstart. Indimellem bruger jeg også bolde, vægte og stepbænke sammen med hula hop-ringen.
    Henimod slutningen af mine timer lægger jeg ofte hoopilates-øvelser, - pilatesøvelser med hula hop-ring. Ringen er et fantastisk balanceredskab til at få kroppen ud i mere avancerede positioner, der kan gavne og styrke hele kroppen.
    Til en Hula Hoop Fitness-time kan du snildt forbrænde 600-700 kcal. Du får trænet alle mavemusklerne, rygmusklerne og løsnet alle kontorspændingerne op i nakke og skuldre. Desuden får du trænet arme, ben og bag, - ja hele kroppen! Og vigtigst af alt - Det er sjovt!
    Jeg vil inden for en måneds tid lægge nogle øvelser ud på youtube - og inden da håber jeg at vi ses på nogle af mine hold!

   Snurrende Hula Hoop Fitness-hilsner fra Miss Mia

Ingen kommentarer:

Send en kommentar